Про звук

Тримати марку найкращого клубу країни досить непросто. Треба йти в ногу з музичними тенденціями, відповідати необхідним критеріям якості у всьому: в дизайні інтер'єру, рівні обслуговування та ціновій політиці; піклуватися про якість відпочинку клієнтів і забезпечувати їх безпеку на належному рівні... Багато років поспіль ми були першими в усьому, крім одного. У нас не було Funktion One. Ця еталонна акустика, в найпотужнішому комплекті Dance Stack, вперше представлена в Україні, і разом з такими відомими світовими майданчиками, як Space, Berghain, Cielo і Tape, стала прикрасою Forsage Dance Club.

Тоні Ендрюс займається виготовленням гучномовців уже багато років. Один із справжніх піонерів у галузі концертного та клубного звуку, він вперше потряс світ про-аудіо, коли заснував разом із Джоном Н'юшем компанію Turbosound у середині 70-х. Після створення кількох принципово нових (і часто ставших «джерелом натхнення» для численних наслідувачів) концертних акустичних систем, Ендрюс і Н'юшем заснували нову компанію – Funktion One у 1992 році. Сьогодні Тоні Ендрюс продовжує пошуки ідеального гучномовця. Компанія, яку він очолює, Funktion One, заробила чудову репутацію завдяки своїм гучномовцям, які стали знаковими в суперклубі Maze в Майамі-Біч (США). Як відвідувачі, так і власники клубу не перестають захоплюватися системою. «Просто вражаюче, скільки відгуків ми чуємо кожного вечора від людей, – каже Стейсі Геллоур, одна з співвласниць клубу. – Це найважливіша інвестиція з моменту відкриття нашого клубу». Немає сумнівів, Тоні Ендрюс – експерт у своїй справі. Dance Stack втілює десятиліття успішних розробок у галузі акустичних систем. Але в чому секрет дивовижного звучання? Щоб розібратися в цьому, ми вирішили поспілкуватися з Ендрюсом щодо Dance Stack, Funktion One та сучасного стану справ у сфері звукових систем для нічних клубів.

Що надихало Вас при створенні Dance Stack?

Якщо спробувати побудувати логічну ланцюжок, то вона виглядатиме приблизно так: моя любов до танцювальної музики сягає оригінальної версії «Papa’s Got a Brand New Bag», тому можна сказати, що я просякнутий танцювальною культурою. Особливо це стосується музичних тем, які позитивно впливають на вібрації душі слухачів, за умови достатньої кількості акустичної енергії. Попри нашу традиційну близькість до концертного співтовариства, саме танцювальний світ першим по достоїнству оцінив нашу нову технологію. Відчуваючи цей ентузіазм, ми спрямували наші зусилля на те, щоб, використовуючи нашу технологію, знайти формулу акустичної системи, яка буде зрозуміла і прийнята цим світом.

Коли почались роботи зі створення системи?

Близько 30 років тому. Я говорю абсолютно серйозно, хоча проект під назвою Dance Stack був «сформульований» лише в березні 2002 року. На той момент тільки-но з'явився наш Infrabass 218, а також танцюючій публіці сподобалася 15-дюймова секція, що відповідає за НЧ діапазон в акустичній системі Resolution 9, розробленій нами для проекту Millenium Dome. Ми створили 10-дюймову версію нашого 8-дюймового середньочастотного Axhead’а, щоб отримати більш щільну, «ударну» середину. Для допомоги в розробці концепції та оцінці прототипів ми запросили Дена Агна і Діна Макнафтона з Sound Investment, людей, відомих своїм ентузіазмом і глибокими знаннями клубного звуку в США. Потім ми сконструювали з окремих частин єдину систему (stack), яку можна легко встановити в кутку танцювального залу, так, щоб секції, що відповідають за певні діапазони, розташовувалися на оптимальній висоті.

Яким чином у цій новій системі позбулися недоліків, типових для гучномовців, що зазвичай використовують у нічних клубах?

Якщо під «недоліками» ви маєте на увазі скрегочучу верхню середину та млявий, гулкий бас, то ми мінімізували ймовірність першого і повністю виключили друге. Проблеми верхньої середини зазвичай пов'язані з комбінацією кількох факторів. Перш за все, це використання компресійних драйверів з великими металевими діафрагмами і, типово для аудіоіндустрії, вибір частот розподілу в кросоверах. Дев’яносто дев’ять відсотків цих пристроїв, які мені доводилося чути, по своїй природі мають невгамовну схильність до різноманітних спотворень та інших акустичних «принад». Якщо бути до кінця відвертим, я вважаю, що ці пристрої просто непридатні для використання в гучномовцях. Ось чому ви не знайдете нічого подібного в наших системах. Наша унікальна технологія дозволяє досягати більш точного відтворення цих частот за допомогою старих добрих картонних дифузорів!

Другим джерелом проблеми є не дуже кваліфіковані інженери, які часто додатково підкреслюють ці частоти (2,5 – 4,5 кГц), намагаючись отримати більш «яскраве» звучання, але насправді лише погіршують ситуацію.

Тепер, що стосується басового діапазону. Людям подобається ейфорія, яку створює надмір низьких частот, проте я твердо переконаний, що кількість не може замінити якість. Це означає, що звучання в діапазоні приблизно двох або трохи більше октав, який ми зазвичай позначаємо як басовий, набагато приємніше, якщо акустична енергія розподіляється рівномірно по всьому проміжку між 30 і 130 Гц, хоч і з помірним рівнем, ніж у випадках, коли вам закладає вуха від реву гучномовця, який відтворює одну ноту. Технології, що застосовуються нами для низькочастотних випромінювачів, забезпечують рівномірний розподіл потужності по всьому низькочастотному діапазону і щільність інфра/суб баса, результатом чого є справжнє музичне звучання.

Згідно з твердженням на сайті Funktion One, використання еквалайзера є «зайвим злом». Постає питання, наскільки точною є відтворювальна здатність Dance Stack у всьому діапазоні, враховуючи правильний вибір точок розподілу кросовера і відносні рівні сигналу в частотних смугах?

Точність відтворення не можна оцінити однозначно, просто вимірявши рівні енергії на всіх частотах. І хоча виміряна АЧХ Dance Stack дає результат ±3 дБ в діапазоні від 35 Гц до 17 кГц, це не враховує саму природу звуку. Людське вухо надзвичайно чутливе до першого звуку, що досягає барабанної перетинки. Так, використання пристроїв затримки сигналу виявляється дуже корисним для синхронізації доставки сигналів, що відносяться до різних діапазонів, до вуха слухача, але динамічна характеристика відтворення також повинна бути рівною для всіх компонентів системи. Якщо цього не досягти, то певні частини частотного спектра будуть сприйматися як «відстаючі» від інших. Ми піклуємося про те, щоб усі динамічні головки в наших системах «підстрибували» дуже швидко й синхронно.

Чи є ідеально рівна амплітудно-частотна характеристика принциповою для досягнення хорошого клубного звуку? І так, і ні, тому що хороша динамічна характеристика і відсутність спотворень дозволяють отримати приємне звучання, навіть за умови нерівної АЧХ. Піки, що присутні в характеристиці системи, значно більше дратують слух, ніж провали. Втім, сказавши це, я хочу підкреслити, що завжди краще мати настільки рівну АЧХ, наскільки це можливо.

Системи в нічних клубах часто налаштовують «під приміщення», в якому вони інсталюються. Чи потрібно це в кожному випадку при використанні Dance Stack??

Так, але тільки в басовому діапазоні, оскільки кожне приміщення має свій набір стоячих хвиль, що створює певні спотворення в характеристиках звуку, які потрібно усувати. Це типова проблема для низьких частот, де відбиття та взаємодія звукових хвиль у просторі можуть значно вплинути на звучання.

Власні спотворення гучномовців рідко обговорюються навіть у професійних публікаціях. Що повинні знати власники клубних систем з цього приводу?

Спотворення шкодять людям! Вони призводять до довгострокових порушень слуху. Відвідувачі не повинні залишати клуб з дзвоном у вухах. Якщо система має несбалансовану характеристику і спотворює сигнал, вона не зможе відтворювати звук достатньо голосно, не створюючи дискомфорту. Чисте, рівне звучання дозволяє працювати на вищих рівнях гучності, не завдаючи шкоди слуху та здоров'ю людей.

Наскільки важливий «вбивчий» рівень звукового тиску для нічного клубу?
Якщо ви маєте на увазі максимальний рівень шуму, який можна отримати від гучномовця, перш ніж він «розплавиться», то це питання не зовсім актуальне. Гораздо важливіше, як голосно система може звучати, перш ніж спотворення стануть неприємними та безлюдськими. Надмірно гучне звучання з спотвореннями не приносить задоволення і навіть може бути небезпечним.

У Funktion One репутація компанії, гучномовці якої відрізняються високою ефективністю. Що робить Dance Stack більш ефективною системою, ніж звичайний клубний гучномовець?

Це серйозне питання. Усе базується на філософії максимального перетворення електричної енергії в акустичну за допомогою оптимізованої комбінації динамічної головки та хвилеводу, які становлять єдине ціле. Це підвищує ефективність і якість звучання, дозволяючи системі працювати ефективніше.

Dance Stack привертає увагу своїм виглядом. Чи була це початкова задумка при розробці системи, чи це просто так вийшло?

Скажімо так, ми використали геометричні форми, що стали результатом наших технологій. Мені було особливо приємно працювати над цією системою, не обмежуючись розмірами чи вимогами до зручності транспортування. Ми могли зосередитися виключно на звуці та його якості.

Я читав, що нещодавно розроблений Вами гучномовець під назвою Infrabass здатний відтворювати частоти до 20 Гц. Чи потрібен такий глибокий низ у нічних клубах?

Не впевнений, що 20 Гц прямо необхідні для нічних клубів. Але якщо ви хочете отримати гарний рівень на 35 Гц, то без 20 Гц не обійтися. Восприйняття цих частот відбувається на фізичному рівні, і навіть глухий помітить, чи є вони у звучанні. Незважаючи на це, багато записів і електронних треків містять ці частоти, і їх потрібно коректно відтворювати.

Які ще переваги пропонує Dance Stack для людей на танцполі?

Dance Stack забезпечує чітке і сухе відтворення в області нижньої середини, чисте звучання в середньочастотному діапазоні та прозорість у верхах. Це в поєднанні з щільним басом і плавною верхньою серединою дає в результаті звучання, яке можна описати як «просвітлення».

Що повинні знати DJ’ї про Dance Stack, щоб використати його можливості на максимум?

DJ’ям важливо стежити за тим, щоб коефіцієнт підсилення не перевищував 75% від максимально можливого. Не потрібно загоняти індикатор рівня в червону зону на мікшері. Також важливо слухати звук на танцполі, щоб переконатися в його якості та не створювати зайвих спотворень.

Ви займалися створенням акустичних систем більшу частину свого життя. Що Вам найбільше подобається в Вашій роботі або, якщо хочете, в Вашому творчості?

Я щасливий, що нам вдається постійно відкривати нові рівні чистоти звучання та точності передачі інформації, а також ділитися цим досвідом з іншими, приносячи їм радість від якісного звуку.

Ви стверджуєте, що прагнення до високої якості звуку — це прагнення до чистоти, до істини. Не могли б Ви розвинути цю ідею?

Це дійсно серйозне питання. Я вважаю, що прагнення до якості пов'язане з чесністю і прагненням донести правду через звук. Чистота і точність звуку — це не лише технічні параметри, а й вираження глибокої ідеї, пошук найкращого способу передати почуття і емоції через музику.

Dance Stack створив новий стандарт для якісного і гучного звучання в нічних клубах. Які ваші подальші плани для Funktion One?

Ми довго експериментували зі звуком оточення і зараз працюємо над системою, яка втілить наш накопичений досвід. Ми також близькі до нового прориву з нашою технологією Axhead і продовжуємо розвивати тему низькочастотних гучномовців.

Якісь думки на прощання?

Будьте уважні до того звуку, який слухаєте, і піклуйтеся про здоров'я своїх вух. Якщо відчуваєте біль або різь у вухах, це сигнал про те, що ви знаходитеся в небезпечній зоні для слуху. І ще хочу сказати, що я завжди вірю: DJ’ям було б краще перебувати в тому ж звуковому полі, що і відвідувачі, а не бути ізольованими від них власною системою. І на завершення, хочеться згадати слова Шекспіра: «Музика — це їжа для кохання».